De geschiedenis van Minecraft

Wie heeft dit spel gemaakt?Minecraft

Minecraft werd oorspronkelijk gemaakt door Markus Persson, die je misschien wel kent als Notch. Op 19 november 2011 nam Jens Bergensten, die je misschien kent als Jeb, de creatieve controle over zodat Markus zich kon concentreren op innovatie en verbetering van het spel.

Dankzij het succes van Minecraft vormde Markus in 2009 zijn eigen bedrijf. Mojang BV heeft op dit moment twee titels in ontwikkeling. ‘Scrolls‘ en Markus’ nieuwste project, ‘0x10c‘, zijn beiden in de maak. Mojang BV produceert ook Oxeye Studio’s laatste game, Cobalt.

Een blik terug in de tijd.

1 juni 2009, Stockholm. Markus Persson neemt ontslag bij een gevestigde game-ontwikkelaar om zijn eigen game te maken. Werkloos maar enthousiast, was Markus op zoek naar inspiratie. Die inspiratie kwam van de indie game development blog, Tigsource. Danzkij deze bron begon Markus Inifiminer te spelen, een spel van Zachtronic Industries. Het was een innovatieve indie game waarbij spelers grondstoffen moesten verzamelen in een willekeurig gegenereerd landschap. Een simpel spel, maar Markus realiseerde dat er potentie was voor iets groots. Hij begon te werken aan een nieuw project, enkele weken nadat bekend werd dat Infiniminer niet voortgezet zou worden.

Hoewel het idee van Markus niet zo volledig was als de versie van Minecraft die je vandaag de dag speelt, werd het spel ‘Cave Game’ opgebouwd uit hetzelfde DNA. Dit spel had als doel het breken van blokken in een 3D-wereld. De voornaamste motivatie voor de ontwikkeling was het creëren van een beleving waarin elk component leuk was om te doen. Een spel dat tegelijkertijd toegankelijk en opkomend was. Hieronder zie je een filmpje waarin Cave Game wordt getest.

 

Minecraft gaat viraal

De volgende stap was om een multiplayer optie toe te voegen zodat spelers samen konden graven, en vervolgens een Survival mode om de wereld gevaarlijk te maken. De zaken begonnen te escaleren. Een opmerking over het spel op de officiële Team Fortress 2 blog en een PC gamer interview op 29 juli 2010, introduceerden Minecraft voor een breder publiek. Minecraft raakte in een stroomversnelling.

Misschien ging het wel iets te snel. Op 18 september 2019 crashte de Minecraft webserver vanwege het grote aantal nieuwe spelers dat zich inschreef. Markus maakte, om te compenseren voor de downtime, tijdelijk het spel gratis beschikbaar, waardoor het nog meer gedownload werd. En dit was nog maar het tipje van de ijsberg. Een Youtube video van een toegewijde Minecraft fan die een 1:1 replica van de Starship Enterprise had gemaakt, ging viraal en haalde giga-veel Youtube views. Je kon niet meer om Minecraft heen, en waarom zou je dat ook willen?

Vervolgens zette een Whizzkid zijn Youtube video online waarin hij liet zien dat hij een 16-bit computer had gebouwd in Minecraft. Markus reageerde daarop via Twitter met zijn nu legendarische tweet: “I saw the ALU and I wet myself”, schreef hij. “Seriously, I got a hose and wet myself. With pee”. Iemand maakte de RMS Titanic na, evenals een nauwkeurige replica van BioShock’s Rapture.

Minecraft’s potentieel werd gerealiseerd door zijn gemeenschap van creatievelingen, en Youtube maakte het gemakkelijk om te waarderen, ook al speelde je niet zelf.

Minecraft komt met updates

Markus begon te werken aan een Halloween update die een grote verzameling nieuwe blokken aan het spel toevoegde, waaronder pompoenen, vis en werkende klokken. Maar slechts tien dagen voor de release, lanceerden ontevreden gebruikers maar liefst 85.000 bots op de Minecraft servers, waardoor die weer crashte. Ondanks die tegenslag lanceerde de Halloween update op 30 oktober, met daarbij een ‘portaal’ naar ‘The Nether’: Minecraft’s vlammende inferno, bewoond wordt door beesten en omgeven door lava.

Op 20 december 2010 werd officieel aangekodigd dat Minecraft in beta-status was. Er werden noteblocks geïntroduceerd, waardoor spelers muziek konden maken in Minecraft. Dit spurde een volledige nieuwe categorie van Minecraft video’s aan: de muzikale parodie.

Minecraft gaat mobiel

Kort daarna kwamen de prijzen binnen. Een Indie Game of the Year award van Indie DB en verschillende onderscheidingen van GDC. In juni 2011 werd de Adventure Update gelanceerd. Het bracht een hongermeter, geavanceerde wapentuigen en de angstaanjagende ‘Endermen’. Minecraft werd geconverteerd naar kleinere meer open-source-achtige Android apparaten in oktober, en in november tevens voor iOS. Mensen begonnen te bouwen in het vliegtuig, in de trein, op het werk, waar dan ook. Minecraft was mobiel gegaan.

De officiële release van Minecraft

Minecraft werd officieel uitgegeven op 18 november 2011 bij de Minecon 2011 keynote. Het was episch.

Op 19 november 2011 nam Jens Bergensten, die je misschien kent als Jeb, de creatieve controle over van Minecraft zodat Markus zich kon richten op zijn nieuwe project, 0x10c. Ze werkten daarvoor al een ongeveer een jaar samen dus Markus maakte zich niet druk over het uit handen geven van de teugels. Jeb heeft vanaf dat moment de controle over spel, en updatet Minecraft met Wekelijkse Snapshots, tembare beesten, mappen, pistons, en nog veel meer. Het spel evolueert nog steeds.

De Minecraft Xbox 360 editie werd uitgegeven in mei van 2012, waardoor console spelers ook de mogelijkheid kregen om Minecraft te proberen. Het brak wederom de records en verkocht een duizelingwekkende 4 miljoen kopieën in slechts de eerste vijf maanden. Het bedrijf 4J Studios is verantwoordelijk voor de conversie van Minecraft naar de Xbox console, en hebben hun tijd toegewijd om een zo goed mogelijke beleving als mogelijk te creëren.

Je kunt updates van alle vormen van Minecraft volgen door het team op Twitter te volgen, of door naar de site van Mojang.com te gaan, waar regelmatig nieuws gepost wordt over updates en andere zaken.

De rest ligt in de toekomst! En er komt nog veel meer aan…

Als je Minecraft gaat spelen, zorg er dan voor dat je regelmatig terug komt op deze site voor de hulpsectie, maps, skins, servers, cheats, crafting en nieuws. Of schrijf mee op deze site.

Share Button